Samstag, 7. Oktober 2017

Perjantai 6.10

Aamulla saimme nukkua pitkään ja lähdimme virkeinä bussilla kohti valtiopäivätaloa. Matkalla näimme paljon kaatuneita puita, sillä eilen oli kova myrsky. Myrskyn takia lentoja jouduttiin perumaan, joten olimme onnekkaita, että emme lähteneet jo silloin kohti Suomea. Valtiopäivätalolla pääsimme katselemaan hienoja maisemia ja ihastelemaan hienoa arkkitehtuuria. Jatkoimme matkaa sateisessa säässä, mutta onneksi olimme varautuneet sateenvarjolla.

Seuraava kohteemme oli Holocaustdenkmal. Se on muistomerkki juutalaisten kansanmurhan uhreille. Muistomerkki koostuu alueesta, jolle on pystytetty 2711 betonipaasia. Paadet sijaitsevat epätasaisessa maastossa ja muodostavat tavallaan labyrintin. Muistomerkki oli todella vaikuttava.

Vain pienen matkan päässä muistomerkistä sijaitsee Adolf Hitlerin kuolinpaikka führerbunker. Bunkkeri on suljettu yleisöltä, sillä ei haluttu, että bunkkerista tulisi uusnatsien kiinnostuksen kohde. Paikalla ei siis ollut mitään konkreettista nähtävää paitsi muistotaulu, joka kertoi paikan historiasta.

Tämän jälkeen alkoi pitkä vapaa-aika, jolloin moni suuntasi syömään ja shoppailemaan. Puoli seitsemältä näimme taas hotellilla, josta haimme matkatavarat ja sitten suuntasimmekin jo lentokentälle ja kohti Suomea.